Program konferencji

E-KONFERENCJA

Biorę udział w warsztatach
Image

płatne WARSZTATY - liczba miejsc ograniczona

DLA DYREKTORÓW, NAUCZYCIELI I PRACOWNIKÓW OŚWIATY

Zapraszamy do udziału w pierwszej edycji e-konferencji "Lepszy klimat szkoły", na temat tworzenia zdrowego środowiska edukacyjnego bez przemocy.

Image
Zapisuję się
Image
Dni
Godzin
Minut
Sekund

9.04.2024

Konferencja rozpocznie się za:

Image

Online

Image

Bezpłatnie

Image

O konferencji

Konferencja „Lepszy Klimat w Szkole” to wydarzenie, podczas którego pozyskasz wiedzę oraz poznasz narzędzia i strategie wspierające tworzenie pozytywnej, bezpiecznej i wspierającej atmosfery w szkołach. Konferencja skupia się na kilku kluczowych obszarach:

Zwalczanie cyberprzemocy:

eksperci skoncentrują się na próbie wyjaśnienia natury cyberbullyingu, jego wpływu na uczniów oraz strategiach, które nauczyciele i dyrektorzy mogą wykorzystać do jego identyfikacji i zwalczania.

Image

eksperci przedstawią techniki i metody, które pomogą nauczycielom rozpoznawać oznaki kryzysu psychicznego i ryzyka samobójczego wśród uczniów, a także omówią, jak podejmować skuteczne działania prewencyjne.

Wczesne wykrywanie zagrożeń samobójczych:

Image

ta część konferencji dotyczy omówienia prawnych aspektów przemocy rówieśniczej ze szczególnym uwzględnieniem analizy zakresu odpowiedzialności i obowiązków dyrektorów oraz nauczycieli w zakresie ochrony uczniów.

Odpowiedzialność prawna w kontekście przemocy rówieśniczej:

Image

uczestnicy dowiedzą się czym i w jakim celu są tworzone standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem i przemocą, a także poznają najlepsze praktyki ich wdrażania w środowisku szkolnym.

Standardy ochrony uczniów:

Image
Zapisuję się
Image
Program konferencji

Korzyści z udziału w wydarzeniu

Spotkasz znanych ekspertów i zdobędziesz wiedzę merytoryczną na najwyższym poziomie

Image

Otrzymasz certyfikat

po wydarzeniu otrzymasz imienny certyfikat uczestnictwa wysyłany drogą mailową

Image

Bezpłatny udział

udział w e-konferencji jest bezpłatny, po dokonaniu rejestracji

Image

Materiały dydaktyczne Scenariusze zajęć dotyczące przeciwdziałania przemocy rówieśniczej i wczesnej interwencji w szkole

Image

Ebooki:

Przemoc seksualna w szkole. Profilaktyka i reagowanie Cyberzagrożenia wśród dzieci i młodzieży. Profilaktyka i reagowanie

Image

Procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego przez pracownika, innego dorosłego, rodzica, innego małoletniego

Image

Program konferencji

Dlaczego dzieci i młodzież stosują cyberbulling?

Cyberbulling to przemoc z użyciem narzędzia technologicznego, wyraża się m.in. publikowanie ośmieszających treści wizualnych (filmów, zdjęć) i słownych (upokarzające, wulgarne komentarze), włamywanie się na konta mailowe i konta w serwisach społecznościowych. Wielu nauczycieli i rodziców nie jest w pełni świadomych zagrożeń związanych z cyberbullyingiem, dlatego trudno im rozpoznać objawy i podjąć odpowiednie działania. W trakcie dyskusji spróbujemy odpowiedzieć na pytania:

1 część - panel dyskusyjny

Czym jest Cyberbullying?

Cyberbullying – czym jest, jak go powstrzymać?

9:00 - 10:00

Prowadzący: dr Piotr Rycielski

GOŚCIE:

dr hab. prof. UAM Jacek Pyżalski

Magdalena Bigaj

dr Małgorzata Wójcik

Jak wykryć cyberbulling w szkole?

Jakie są skutki doświadczania cyberbullingu?

Prowadząca: Natalia Perek

Joanna Sass-Gust

10:00 - 11:00

Wczesne wykrywanie ryzyka samobójczego u dzieci i młodzieży dotkniętych przemocą i wykluczeniem w szkole

GOŚCIE:

Co wiemy o zachowaniach samobójczych wśród dzieci i młodzieży?

dr Halszka Witkowska

2 część - panel dyskusyjny

Jak doświadczanie przemocy wpływa na zwiększenie ryzyka samobójczego?

Czy nauczyciele dysponują narzędziami pozwalającymi na wczesne wykrywanie ryzyka samobójczego?

Czym jest kryzys zdrowia psychicznego i czy ma związek z byciem ofiarą i sprawcą przemocy?

W ostatnich latach w Polsce coraz głośniej mówi się o kryzysie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz o drastycznie rosnącej liczbie prób samobójczych podejmowanych przez osoby poniżej 18 roku życia. Powszechnie uważa się, że większość aktów samobójczych dokonywana jest w stanie depresyjnym, którego objawy można rozpoznać stosunkowo wcześnie i podjąć działania pomocowe. Czy faktycznie tak jest? W trakcie dyskusji spróbujemy odpowiedzieć na pytania:

Jakie kroki musi podjąć szkoła w sytuacji stwierdzenia ryzyka?

Jakie działania postwencyjne należy podejmować w szkole?

15 minut przerwy

Prowadząca: Marta Wysocka

11:15- 12:15

Odpowiedzialność prawna dyrektora i nauczyciela w obliczu przemocy rówieśniczej

Przepisy prawa regulujące odpowiedzialność szkoły w sytuacji przemocy rówieśniczej

3 część - panel dyskusyjny

GOŚCIE:

Michał Kowalski

Kiedy nauczyciel będzie odpowiadał za niedopełnienie obowiązków w kontekście przemocy rówieśniczej, a kiedy nie?

Gdzie leży granica między odpowiedzialnością a bezsilnością dyrektora i nauczycieli?

Czy szkoła ma narzędzia do zapewnienia skutecznej ochrony dzieci przed przemocą?

Jakie działania musi podejmować szkoła w ramach profilaktyki przemocy rówieśniczej?

Badania wskazują, że blisko połowa uczniów doświadczyła wyśmiewania i poniżania. Co trzeci uczeń obawia się lekcji z powodu dokuczania mu przez innych albo z uwagi na złą atmosferę w klasie. Wskazuje się również, że aż 31% uczniów może doświadczać w szkole przemocy, w tym cyberprzemocy. W świetle prawa odpowiedzialność za zapewnienie bezpieczeństwa w szkole ponosi dyrektor i nauczyciele. W praktyce jednak problematyka przemocy rówieśniczej w środowisku szkolny jest z prawnego punktu widzenia o wiele bardziej złożona. Jaki jest zakres odpowiedzialności dyrektora i nauczycieli oraz gdzie umiejscowić jej granicę? W trakcie dyskusji spróbujemy odpowiedzieć na pytania:

Prowadząca: Marta Wysocka

12:15- 13:15

Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem – dlaczego dopiero teraz?

Czym w praktyce są standardy ochrony przed przemocą?

GOŚCIE:

4 część - panel dyskusyjny

Beata Gruza

Danuta Kozakiewicz

Aleksandra Rodzewicz

Od połowy lutego 2024 r. szkoły muszą pracować nad wdrożeniem standardów ochrony małoletnich. Standardy te to uporządkowane, powszechne normy, zasady i procedury postepowania w sytuacjach zagrożenia. Wydaje się, że nałożenie na szkoły ustawowego obowiązku ich wdrożenia to ważny, potrzebny i bardzo dobry krok. Można jednak spotkać się z odmiennym stanowiskiem – z jednej strony dyrektorzy wskazują, że nałożono na nich obowiązek wytworzenia dodatkowej dokumentacji, z drugiej mówi się, że takie standardy już dawno zostały opracowane i są powszechnie dostępne, problemem nie jest więc brak standardów, ale nieefektywne ich wdrażanie. Jak jest w rzeczywistości? W trakcie dyskusji spróbujemy odpowiedzieć na pytania:

Czy potrzebowaliśmy nowelizacji ustawy, aby stosowanie standardów ochrony małoletnich przed krzywdzeniem stało się standardem?

Ustawę wprowadzającą standardy określa się mianem „Ustawy Kamilka”, ponieważ jest traktowana jako reakcja na śmierć skatowanego chłopca – czy to oznacza, że Państwo zawiodło, skoro musiało dojść do tej, ale przecież też wielu innych tragedii udziałem dzieci doświadczających przemocy?

Dlaczego ochrona dzieci przed przemocą i krzywdzeniem jest tak trudnym działaniem?

Czy szkoły powinny „bać się standardów” w rozumieniu obowiązkowego dokumentu i działań podlegających kontroli?

Czy istnieją wskazówki dla szkół, dzięki którym wdrożenie standardów nie będzie obowiązkiem, ale działaniem realnie wpływającym na zwiększenie bezpieczeństwa dzieci?

Zakończenie

Zapisuję się
Image

dr Szymon Wójcik

Katarzyna Katana

dr Radosław Kaczan

Aneta Tombarkiewicz-Olszewska

Prelegenci poznaj naszych ekspertów

Image

Marta Wysocka

Redaktorka portalu ePedagogika.pl, specjalistka w zakresie prawa oświatowego, autorka i redaktorka kilkudziesięciu publikacji z zakresu edukacji i oświaty, prawa oświatowego oraz prawa pracy. Ukończyła prawo oraz filologię polską na Uniwersytecie Łódzkim.

Radca prawny, specjalista prawa oświatowego, prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, redaktor publikacji elektronicznych i papierowych w wydawnictwie Wiedza i Praktyka, współautor „Karty Nauczyciela.

Image

Michał Kowalski

Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie.

Image

Natalia Perek

Adiunkt i prodziekan w katowickim wydziale Uniwersytetu Humanistycznospołecznego SWPS. W swojej pracy zajmuje się badaniem powodów i przejawów przemocy szkolnej oraz dynamiki grup rówieśniczych.

Image

Twórczyni i prezeska Fundacji Instytut Cyfrowego Obywatelstwa. Autorka książki „Wychowanie przy ekranie" (Wydawnictwo W.A.B.) Medioznawczyni, badaczka i działaczka społeczna.

Image

Pedagog specjalny, profesor na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, nauczyciel i wychowawca z wieloletnim doświadczeniem, ekspert w programie EduAkcja.

Magdalena Bigaj

dr Małgorzata Wójcik

dr hab. prof. UAM Jacek Pyżalski

Image

Menadżerka Projektu MŁODE GŁOWY Fundacji UNAWEZA, ekspertka kluczowa ds. pakietów diagnostycznych Instytutu Badań Edukacyjnych, ekspertka merytoryczna w projektach podnoszących jakość edukacji włączającej. Właścicielka firmy Edukacja Rozwój Innowacje.

Psycholożka i psychoterapeutka. Ukończyła psychologię na Uniwersytecie Łódzkim, studia podyplomowe z zakresu pomocy psychologicznej w dziedzinie seksuologii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, całościowe szkolenie z zakresu terapii systemowej rodzin atestowane przez Polski Związek Psychiatryczny.

ImageImage

Joanna Sass-Gust

Aleksandra Rodzewicz

Suicydolog. Pomysłodawczyni i koordynatorka platformy edukacyjno-pomocowej „Życie warte jest rozmowy” (www.zwjr.pl). Jest autorką książki „Samobójstwo w kulturze dzisiejszej. W Polskim Towarzystwie Suicydologicznym pełni rolę sekretarza Zarządu Głównego, jest także członkiem Prezydium.

dr Halszka Witkowska

Image

Adwokat, członkini Izby Adwokackiej w Warszawie oraz wiceprzewodnicząca Sekcji Prawa Administracyjnego i Sądowo-Administracyjnego. Od 2017 roku pracuje w Dziale Prawnym Uniwersytetu SWPS, zdobywając bogate doświadczenie w obszarze prawa edukacyjnego.

Image

Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 103 w Warszawie. Odznaczona Medalem KEN, posiada Odznakę Zasłużony dla m. st. Warszawy, beneficjentka Nagród MEN i Prezydenta m. st. Warszawy. Uczestniczyła w pracach sejmowej podkomisji ds. młodzieży oraz w spotkaniach programowych w MEN.

Beata Gruza

Danuta Kozakiewicz

Image

Radczyni prawna, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego, uczestniczka wymiany studenckiej na Uniwersytecie Maltańskim , absolwentka Szkoły Prawa Ukraińskiego OKSPO UJ oraz krajowych i zagranicznych szkoleń

Image

Katarzyna Katana

Koordynator Działu Badawczego w Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Pracuje również na Uniwersytecie Warszawskim w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych. Zaangażowany w szereg projektów badawczych odnoszących się do dobrostanu i bezpieczeństwa dzieci i młodzieży.

Image

dr Szymon Wójcik

Psycholog, adiunkt na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Humanistycznospołecznego SWPS. W latach 2019-2020 kierował projektem wdrożeniowym mającym na celu przygotowanie rozwiązań zapobiegających przemocy rówieśniczej w szkołach. Efektem tego projektu jest system i aplikacja RESQL.

Image

dr Radosław Kaczan

Pracownik Wydziału Projektowania Uniwersytetu Humanistycznospołecznego SWPS w Warszawie, członkiem zespołu twórców projektu RESQL. Przez wiele lat adiunkt i członek rady naukowej w Instytucie Badań Edukacyjnych w Warszawie.

Image

dr Piotr Rycielski

Mediator, nauczyciel akademicki, trener, społecznik. Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz Studiów Podyplomowych Rodziny i Mediacji Sądowej UŚ. Trener TUS. Prezes Śląskiego Stowarzyszenia Mediatorów Rodzinnych.

Image

Aneta Tombarkiewicz-Olszewska

Partnerzy / organizator merytoryczny

Image
Image Image

RESQL to innowacyjny system wspierający szkoły w rozwiązywaniu problemów przemocy rówieśniczej stworzony przy pełnym uczestnictwie społeczności szkolnej (uczniów, nauczycieli, dyrektorów i rodziców) w oparciu o przeprowadzone przez nasz zespół badania, warsztaty z nauczycielami i uczniami oraz pilotaż działania systemu.

ePedagogika to portal przeznaczony dla pedagogów, psychologów, terapeutów pracujących z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Portal gwarantuje dostęp do aktualnych wskazówek prawnych, najnowszej wiedzy z obszaru pedagogiki specjalnej oraz starannie opracowanych materiałów do pracy z uczniami.

Portal Oświatowy to kompleksowe wsparcie dla placówek oświatowych! Zapewnij merytoryczne wsparcie sobie i swoim pracownikom. Korzystaj z ujednoliconej bazy aktów prawnych, orzeczeń oraz dokumentów. Od ponad 15 lat doradzamy, jak zgodnie z prawem zarządzać placówką oświatową.

WARUNKI UCZESTNICTWA

Zasady uczestnictwa w e-konferencji

  • Konferencja on-line jest bezpłatna.
  • Po zapisaniu się na konferencję otrzymasz mail potwierdzający udział w konferencji.
  • Koniecznie potwierdź swój udział w konferencji, klikając w link z e-maila!
  1. Materiałów dydaktycznych, w postaci notatek, propozycji ćwiczeń i porad praktycznych
  2. Dostęp do 4 paneli dyskusyjnych w formie wideo przez 7 dni.
  3. W dniu rozpoczęcia konferencji przypomnimy Ci o niej e-mailowo oraz prześlemy informacje organizacyjne.
  4. Otrzymasz certyfikat uczestnictwa w konferencji, który będziesz mógł samodzielnie wydrukować.

W ramach rejestracji zyskasz dostęp do:

FORMULARZ REJESTRACYJNY

Wypełnij formularz

Image Image

Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.

Infolinia 22 518 29 29

cok@wip.pl

Icon Icon Image

Wiedza i Praktyka sp. z o.o.,

ul. Łotewska 9A, 03-918 Warszawa,

tel.: (22) 518 29 29, e-mail: cok@wip.pl

Numer NIP: 526-19-92-256, Numer KRS: 0000098264 - Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy

w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego,

Wysokość kapitału zakładowego: 200 000 zł.


Wszelkie prawa zastrzeżone (All rights reserved)

Image