Program wychowawczo-profilaktyczny w roku szkolnym 2022/2023
Skutecznie i sprawnie zarządzaj szkołą!
 
Skutecznie i sprawnie zarządzaj szkołą!
 
Kwadrans dla dyrektora Słowo od radaktora Kwadrans dla dyrektora
 

Program wychowawczo-profilaktyczny opracowuje się na podstawie wyników corocznej diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka. Jak należy przygotować lub zmodyfikować program na rok szkolny 2022/2023? Jaką diagnozą należy poprzedzić wprowadzanie zmian w programie? W Temacie numeru przeczytasz co uwzględnić przygotowując czy modyfikując w tym roku program wychowawczo -profilaktyczny.

W numerze znajdziesz również odpowiedzi na pytania związane z wdrażaniem nowych obowiązków dyrektora szkoły.

PS. 14 września odbędzie się najbliższy e-czat z ekspertem na żywo. Liczba pytań, które możesz zadać, jest nieograniczona.

LINK DO E-CZATU

 
Katarzyna Giruć Zapraszam do lektury,
Katarzyna Giruć
redaktor serwisu "Kwadrans dla dyrektora szkoły
 
 
Kwadrans dla dyrektora Dzisiaj w numerze
 
 
 
Kwadrans dla dyrektora Aktualności tygodnia
 
Nowości w standardach kształcenia nauczycieli
 

Opracowanie artykułu: Michał Kowalski, radca prawny, specjalista z zakresu prawa oświatowego i prawa pracy

 

Dowiedz się co zmieniło się w standardach kształcenia dla zawodu nauczyciela od 7 września 2022 r.

W nowych przepisach przewidziano dodanie do katalogu kierunków studiów, które mogą być prowadzone jako jednolite studia magisterskie:

  • logopedii,
  • kierunków studiów, na których jest realizowane wyłącznie kształcenie przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela.

Nowe standardy kształcenia przewidują możliwość odbywania praktyk na kierunkach nauczycielskich (w tym również w ramach studiów podyplomowych) także w ramach nauczania zdalnego realizowanego w szkole.

Nowelizacja umożliwia studentom udział w przygotowaniu i prowadzeniu przez szkołę lub placówkę systemu oświaty lekcji lub zajęć realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub ich obserwacji. Przy czym liczba punktów ECTS w ramach tych zajęć nie będzie wliczana do liczby punktów ECTS, jaka może być uzyskana w ramach kształcenia na odległość.

Podstawa prawna:

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 26 sierpnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2022 r. poz. 1872).
 
 
Wyższa dieta za delegację
 
 

W związku z prognozowanym wzrostem inflacji w 2023 roku w życie wchodzi kolejna podwyżka diety za krajową podróż służbową. Dieta ta ma wzrosnąć z 38 zł do 45 zł.

Wzrost wysokości diety za delegację pociągnie to za sobą wzrost świadczeń zależnych jak np. ryczałt na pokrycie kosztów dojazdu środkami komunikacji miejscowej (do 9 zł) czy ryczałt za nocleg (do 67,50 zł). Wzrośnie również limit udokumentowanych kosztów noclegu do kwoty 900 zł za dobę hotelową. Poza tym zmieniono także kwoty diet z tytułu podróży zagranicznych do 31 państw, jak również kwoty limitów na nocleg do 42 państw.

Kolejna podwyżka diety - tym razem o 7 zł - jest uzasadniana sytuacją gospodarczą i prognozami inflacji na 2023 r.

Źródło:

  • Projekt rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej zmieniającego rozporządzenie w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (z 29 lipca 2022 r.).
 
Powrót do menu Kwadrans dla dyrektora
 
 
 
Temat tygodnia
 
Program wychowawczo-profilaktyczny w roku szkolnym 2022/2023
 

Marzenna Czarnocka, dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej

Monika Fidler, specjalista z zakresu prawa oświatowego

Michał Kowalski, radca prawny, specjalista z zakresu prawa oświatowego i prawa pracy

 

Przygotowując pogram wychowawczo-profilaktyczny na rok 2022/2023 warto zwrócić uwagę na budowanie dobrego klimatu szkoły i pomyślną aklimatyzację uczniów ukraińskich. Sprzyjać temu będą zarówno działania podejmowane w klasach, do których przyjęci zostali uczniowie, jak i na poziomie całej szkoły. Poznaj odpowiedzi na pytania dotyczące programu.

Kto opracowuje program wychowawczo-profilaktyczny w szkole?

Opracowania programu powinni dokonać specjaliści szkolni: nauczyciele, pedagodzy, psycholodzy szkolni - pod kierownictwem dyrektora. To nauczyciele i specjaliści dysponują odpowiednią wiedzą profesjonalną i posiadają największą wiedzę o środowisku, dla którego program jest przygotowywany.

Program wychowawczo-profilaktyczny opracowuje się na podstawie wyników corocznej diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze  szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych. Diagnozę przeprowadza dyrektor szkoły lub placówki albo upoważniony przez niego pracownik szkoły lub placówki

Program wychowawczo-profilaktyczny uchwalany jest przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną (art. 84 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe). Jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły, program ten ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora szkoły lub placówki obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną (art. 84 ust. 3 ustawy).

Opracowując lub aktualizując program wychowawczo-profilaktyczny należy uwzględnić aktualną sytuację oświatową oraz wyniki diagnozy potrzeb wychowawczych  uczniów. W roku 2022/2023 wciąż walczymy ze skutkami długiej izolacji wynikającej z nauki zdalnej podczas pandemii. Należy również uwzględnić działania wychowawcze związane z przyjmowaniem do szkół uczniów z Ukrainy.

Kwadrans dla dyrektoraKOMENTARZ  EKSPERTA

Wanda Pakulniewicz, pracownik kuratorium oświaty

Wsparcie uczniów po długotrwałym okresie nauki zdalnej powinno zatem stać się ważnym, o ile nie priorytetowym, zagadnieniem ujętym w programie wychowawczo-profilaktycznym na rok szkolny 2022/2023, w części poświęconej profilaktyce. Należy do niego m.in. powrót do pełnej sprawności fizycznej, wsparcie psychologiczno-pedagogiczne, pomoc w uzupełnieniu wiedzy i inne działania profilaktyczne wynikające z diagnozy.

Diagnoza poprzedzająca program

Program wychowawczo-profilaktyczny opracowuje się na podstawie wyników corocznej diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych.

Kwadrans dla dyrektoraKOMENTARZ EKSPERTA

Wanda Pakulniewicz, pracownik kuratorium oświaty

Zbierając informacje, trzeba skupić się zarówno na tych faktach, wobec których zachodzi konieczność wdrożenia działań korygujących (diagnoza negatywna), jak i na pozytywnych zjawiskach wychowawczych (diagnoza pozytywna).

Dobór metod i narzędzi badawczych jest odrębną kwestią i wymaga znajomości zarówno zalet, jak i ograniczeń każdej z nich. Zasadą jest, że jeżeli istnienie możliwość, powinno się uzyskiwać informacje z wielu źródeł, używając wielu narzędzi diagnostycznych.

Kto uchwala program?

Uchwalanie programu wychowawczo-profilaktycznego, w porozumieniu z radą pedagogiczną, należy do kompetencji rady rodziców. Powinno być poprzedzone diagnozą środowiska uczniowskiego i określeniem jego potrzeb. Taką diagnozę należy przeprowadzić również w związku z przyjmowaniem uczniów z Ukrainy.

Kwadrans dla dyrektoraKOMENTARZ EKSPERTA

Bożena Winczewska, specjalista z zakresu prawa oświatowego

W związku z przyjęciem do szkół uczniów z Ukrainy należy:

  • rozpoznać problemy uczniów z Ukrainy, ich potrzeby wychowawcze i profilaktyczne oraz czynniki ryzyka, które wiążą się z wysokim prawdopodobieństwem wystąpienia zachowań problemowych (bariera językowa, różnice kulturowe, trauma związana z przymusowym przesiedleniem, brak poczucia bezpieczeństwa),
  • sformułować działania wychowawczo-profilaktyczne dostosowane do tych potrzeb,
  • wskazać te obszary w realizowanym w szkole w roku szkolnym 2022/2023 programie, w których konieczne jest wprowadzenie zmian.

Uwzględnienie przyjmowania do szkół uczniów z Ukrainy

Podobnie jak w przypadku, kiedy mamy do czynienia z uchwalaniem programu wychowawczo-profilaktycznego, przed jego modyfikacją należy:

  • rozpoznać problemy uczniów z Ukrainy, ich potrzeby wychowawcze i profilaktyczne oraz czynniki ryzyka, które wiążą się z wysokim prawdopodobieństwem wystąpienia zachowań problemowych (bariera językowa, różnice kulturowe, trauma związana z przymusowym przesiedleniem, brak poczucia bezpieczeństwa),
  • sformułować działania wychowawczo-profilaktyczne dostosowane do tych potrzeb,
  • wskazać te obszary w realizowanym w szkole w roku szkolnym 2022/2023 programie, w których konieczne jest wprowadzenie zmian.

Tworząc czy aktualizując program wychowawczo=profilaktyczny warto uwzględnić poniższe działania.

Tabela. Przykładowe działania do uwzględnienia w programie szkoły do której uczęszczają uczniowie z Ukrainy

Przykładowe działania w szkole

Przykładowe działania w klasie

  • przygotowanie nauczycieli do rozmów z uczniami na temat wojny, uchodźctwa, bieżących wydarzeń, w tym również w sytuacji śmierci członków rodziny uczniów z Ukrainy np. warsztaty z psychologiem, dzielenie się doświadczeniami, obawami, trudnościami - wspólne rozwiązywanie problemów, rozwijanie umiejętności reagowania w sytuacji potencjalnych konfliktów rówieśniczych,
  • wzmocnienie kompetencji nauczycieli oraz ich umiejętności w zakresie pracy z klasą zróżnicowaną np. szkoleniowa rada pedagogiczna na temat pracy z uczniem cudzoziemskim, metod pracy ułatwiających indywidualizację kształcenia,
  • rozwijanie postaw prospołecznych, solidarności, empatii i udzielania wsparcia potrzebującym np. szkolny wolontariat, zbiórki, lokalne akcje pomocowe,
  • wykorzystanie inicjatyw uczniowskich np. poprzez działalność samorządu uczniowskiego w zakresie możliwych form pomocy i wsparcia dla kolegów z Ukrainy,
  • rozwijanie kompetencji wychowawczych rodziców - warsztaty, prelekcje, spotkania psychoedukacyjne,
  • integracja całej szkolnej społeczności wokół wspólnych wartości - włączanie rodziców uczniów w działania np. warsztaty dla rodziców jak rozmawiać z dziećmi o bieżących wydarzeniach w Ukrainie,  spotkania informacyjne w klasach na temat organizacji pracy szkoły, działania i imprezy rozwijające tolerancję, poszanowanie różnorodności, wielokulturowości np. Festiwal różnorodności, Dzień różnych kultur, Piknik europejski itp.
  • współpraca z radą rodziców w zakresie organizacji pracy szkoły, możliwości pomocy uczniom z Ukrainy i ich rodzinom.
  • w organizacji godzin prowadzonych przez wychowawcę klasy warto poświęcić czas na  rozmowy z uczniami na temat zgłaszanych przez nich problemów, bieżącej sytuacji, warsztatów/wspólnej debaty, jak możemy pomóc nowemu koledze, na jakie trudności może natrafiać osoba nieznająca języka polskiego,
  • przeprowadzenie zajęć „Poznajmy się” np. każdy uczeń może przygotować formę prezentacji, wystąpienia na temat swojej osoby (co lubi, czego nie lubi, jakie ma zainteresowania itp.); warto stworzyć „porfolio klasy” np. na tablicy umieścić fotografie uczniów z imionami, opisem ich mocnych stron, zainteresowań, jeśli w klasie uczy się uczeń z Ukrainy warto zapisać te informacje w języku polskim i ukraińskim, w początkowym okresie uczniowie i nauczyciele mogą również używać etykiet indywidulanych z imionami (np. wypisanymi na samoprzylepnej taśmie),
  • wprowadzenie zasady zmiany miejsc uczniów w ławkach, co może sprzyjać lepszej współpracy wszystkich uczniów i ich zaangażowaniu w koleżeńską pomoc dla ucznia z Ukrainy,
  • aranżowanie sposobów wspólnego spędzania czasu podczas przerw, spędzania wolnego czasu i aktywności poza szkołą,
  • włączanie podczas zajęć elementów humoru, gier i zabaw zespołowych nie wymagających użycia języka np. zagadki logiczne zilustrowane graficznie lub opartych na języku np. wyszukiwanie różnić i podobieństw w języku polskim i ukraińskim, tworzenie i odgadywanie słów z liter pochodzących z obu alfabetów, zapisanie tematu lekcji w języku ukraińskim itd.
  • organizowanie pracy w parach, małych grupach, umożliwiających wchodzenie w interakcje,
  • rozwijanie kompetencji interpersonalnych uczniów np. warsztaty dla klas, godziny wychowawcze, dodatkowe zajęcia rozwijające kompetencje komunikacyjne, społeczno-emocjonalne, umiejętności radzenia sobie ze stresem,
  • lekcje wychowawcze/warsztaty poświęcone korzystaniu z, internetu, mediów społecznościowych i wiarygodnych źródeł informacji, uważnego, krytycznego podejścia do treści, w tym zamieszczanych przez uczniów, edukacja prawna uczniów, przeciwdziałanie mowie nienawiści, cyberprzemocy.

 

Jak długo jest ważny program?

Rada rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną uchwala ww. program, wskazując przy tym, jaki okres obejmuje.

Wyniki ewaluacji programu należy wykorzystać do jego ewentualnej modyfikacji. Potrzeba modyfikacji programu może pojawić się także pod wpływem bieżących sytuacji w życiu szkoły.

Szkoły oraz placówki realizują program wychowawczo-profilaktyczny obejmujący: 

  • treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, oraz 
  • treści i działania o charakterze profilaktycznym dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów, przygotowane w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb i problemów występujących w danej społeczności szkolnej, skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.

Przepis nie narzuca terminu, na jaki należy przyjąć ww. program. Zatem kompetencją rady rodziców, uchwalającej program w porozumieniu z radą pedagogiczną, jest ustalenie okresu ich obowiązywania w szkole.

Kwadrans dla dyrektoraPYTANIE

Kto uchwala program wychowawczo-profilaktyczny w szkole niepublicznej, w której nie ma rady rodziców?
W szkołach, w których nie tworzy się rad rodziców, program wychowawczo-profilaktyczny szkoły lub placówki uchwala rada pedagogiczna. Przepis ten nie dotyczy jednak szkół niepublicznych. W szkołach tych program wychowawczo-profilaktyczny przyjmuje organ wskazany w statucie szkoły lub placówki. Wszystko zatem zależy od zapisów danego statutu, ale oczywiste jest, że skoro w szkole nie ma rady rodziców, to nie bierze ona udziału w procesie ustalania programu.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1082).
 
Powrót do menu Kwadrans dla dyrektora
 
 
Porady tygodnia - Zarządzanie
 
Łączenie klas na dodatkowym języku polskim - czy jest możliwe
 

Autor tekstu: Jacek Miklasiński, wieloletni nauczyciel, dyrektor szkoły i wizytator kuratorium oświaty

 

Sprawdź, czy podczas dodatkowych zajęć języka polskiego można łączyć uczniów z różnych etapów edukacyjnych.

W roku szkolnym 2022/2023 dodatkowe zajęcia lekcyjne z języka polskiego, dla uczniów będących obywatelami Ukrainy są prowadzone:

  • indywidualnie lub w grupach liczących nie więcej niż 15 uczniów,
  • w wymiarze pozwalającym na opanowanie języka polskiego w stopniu umożliwiającym udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, nie niższym niż 6 godzin lekcyjnych tygodniowo.

Z dodatkowych zajęć mogą korzystać uczniowie podlegający obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, którzy nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki.

W oddziale przygotowawczym możliwe łączenie klas

Przepisy nie dopuszczają prowadzenia dodatkowych zajęć lekcyjnych z języka polskiego w klasach łączonych. Natomiast w oddziale przygotowawczym dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych odpowiednio dla klas:

1) I-III szkoły podstawowej,

2) IV-VI szkoły podstawowej,

3) VII i VIII szkoły podstawowej,

4) I i II liceum ogólnokształcącego, klas I-III technikum i branżowej szkoły I stopnia,

5) III i IV liceum ogólnokształcącego i klas III-V technikum.

W oddziale przygotowawczym jest więc możliwe kształcenie w klasach łączonych również języka polskiego.

Kwadrans dla dyrektora WAŻNE

Zajęcia te może prowadzić nauczyciel, który posiada kwalifikacje do nauczania języka polskiego w danym typie szkoły, a w przypadku młodszych uczniów także nauczyciele posiadający kwalifikacje do prowadzenia zajęć z edukacji wczesnoszkolnej.

Kwadrans dla dyrektora WAŻNE

W aktualnym stanie prawnym nie ma możliwości prowadzenia dodatkowych godzin języka polskiego klasach łączonych poza oddziałami przygotowawczymi.

Podstawa prawna:

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (tekst jedn. Dz.U. z 2020 r. poz. 1283 ze zm.) - § 16 ust. 6, § 17.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz.U. z 2022 r. poz. 645 ze zm.) - § 11a ust. 1.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1575 ze zm.).
 
Powrót do menu Kwadrans dla dyrektora
 
 
 
Jak zorganizować opiekę dla uczniów nieuczestniczących w lekcjach religii
 

Autorka tekstu: Wanda Pakulniewicz, pracownik kuratorium oświaty, specjalistka z zakresu prawa oświatowego

 

Sprawdź, czy dla uczniów pełnoletnich , którzy zrezygnowali z zajęć z religii szkoła ma obowiązek zorganizować zajęcia opiekuńcze. Czy rodzice mogą zwolnić niepełnoletniego ucznia z obowiązku przebywania w szkole w czasie „okienka” w ciągu dnia?

Szkoła jest zobowiązana zapewnić w czasie trwania lekcji religii lub etyki opiekę lub zajęcia wychowawcze uczniom, którzy nie korzystają z nauki religii lub etyki w szkole. Jednocześnie:

  • dyrektor zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w szkole, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez szkołę poza obiektami do niej należącymi,
  • przerwy w zajęciach uczniowie spędzają pod nadzorem nauczyciela.

Nie jest więc możliwe wyrażenie zgody na spędzanie przez ucznia/uczniów tzw. „okienek” w zajęciach szkolnych bez opieki nauczyciela. Na bezpieczeństwo uczniów składa się, m.in. zachowanie uczniów. Od chwili przekroczenia przez ucznia progu szkoły odpowiedzialność za jego zdrowie, życie i czyny ponosi szkoła. Nie jest możliwe wprowadzenie „czasu wolnego” dla uczniów nieuczestniczących w lekcjach religii polegającego na braku opieki nad tymi uczniami na terenie szkoły.

Kwadrans dla dyrektora WAŻNE

To na dyrektorze ciąży odpowiedzialność karna za zaniechanie sprawowania opieki nad uczniami podczas ich pobytu w szkole.

Podstawa prawna:

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2020 r. poz. 983) - § 2, § 14 ust. 1.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz.U. z 2020 r. poz. 983) - §  3 ust. 3.
 
Powrót do menu Kwadrans dla dyrektora
 
 
Porady tygodnia - Kadry
 
Kiedy badanie kontrolne jest obowiązkowe?
 

Autor tekstu: Dariusz Dwojewski, doktor nauk prawnych, specjalista z zakresu prawa pracy i prawa oświatowego

 

Badania kontrolne przeprowadza się po dłuższym okresie choroby pracownika, ale nie tylko. Sprawdź, w jakich jeszcze przypadkach musisz skierować pracownika na badania kontrolne do lekarza medycyny pracy.

W razie niezdolności do pracy z powodu choroby przekraczającej 30 dni, spowodowanej chorobą pracownik musi poddać się kontrolnym badaniom u lekarza medycyny pracy. Mają one na celu ustalenia zdolności do wykonywania pracy na dotychczasowym stanowisku. Obowiązek skierowania na ten badania powstaje więc w związku z długotrwałą chorobą. Jednak nie tylko. Istnieją jednak inne przypadki, gdy badanie kontrolne jest niezbędne.

Pracownik powinien być skierowany na badanie kontrolne także wtedy gdy:

  • jest nauczycielem i złożył wniosek o udzielenie urlopu dla poratowania zdrowia (niezwiązany z pobytem w sanatorium),
  • ma być dopuszczony do pracy po urlopie zdrowotnym trwającym dłużej niż 30 dni,
  • badanie dotyczy wydania orzeczenia o konieczności przeniesienia pracownika do innej pracy ze względu na stwierdzenie szkodliwego wpływu wykonywanej pracy na zdrowie pracownika,
  • badanie dotyczy orzeczenia stwierdzającego u pracownika objawy wskazujące na powstawanie choroby zawodowej,
  • chodzi o wydanie orzeczenia stwierdzającego niezdolność do wykonywania dotychczasowej pracy u pracownika, który uległ wypadkowi przy pracy i nie został uznany za niezdolnego do pracy w rozumieniu przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Kwadrans dla dyrektora WAŻNE

W takich okolicznościach przeprowadzenie badań lekarskich i orzekanie o możliwości wykonywania dotychczasowej pracy. Następuje poza terminami wynikającymi z częstotliwości wykonywania badań okresowych.

Poza wymienionymi wyżej sytuacjami skierowanie na dodatkowe badanie lekarskie należy do swobodnego uznania pracodawcy, który nie jest związany wnioskiem pracownika.

Pracodawca musi reagować na potrzeby w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy oraz dostosowywać środki podejmowane w celu doskonalenia istniejącego poziomu ochrony zdrowia i życia pracowników, biorąc pod uwagę zmieniające się warunki wykonywania pracy.

Pracodawca nie ma obowiązku skierowania pracownika na badania lekarskie na jego wniosek.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz.U. 2020 r., poz. 1320 ze zm.) - art. 229 § 2 i 4a, art. 207 § 2 pkt 3, art. 55 § 1, art. 230 § 1, art. 231.
  • Ustawa z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1762 ze zm.) - art. 66 ust. 1.
  • Rozporządzenie MZiOS z 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz.U. z 2016 r., poz. 2067 ze zm.) - § 6 pkt 1.
 
Powrót do menu Kwadrans dla dyrektora
 
 
 
Rozpoczęcie stażu na dyplomowanego od 1 września 2022 r.
 

Autorka tekstu: Anna Trochimiuk, radca prawny, specjalista z zakresu prawa oświatowego

 

Sprawdź, czy po 31 sierpnia 2022 r. możliwe jest rozpoczęcie stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego.

Od 1 września 2022 r. nie ma możliwości rozpoczęcia stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego na dotychczasowych zasadach. Jedynie nauczyciele mianowani, którzy przed 1 września 2022 r. rozpoczęli staż na stopień nauczyciela dyplomowanego, realizują go na dotychczasowych zasadach.

Nauczycielom, którzy stopień nauczyciela mianowanego uzyskali lub uzyskają według przepisów dotychczasowych i do dnia 1 września 2022 r. nie rozpoczęli stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego, okres pracy w szkole (5 lat i 9 miesięcy od dnia nadania stopnia nauczyciela mianowanego lub 4 lat i 9 miesięcy w przypadku nauczyciela posiadającego stopień naukowy) skraca się o 2 lata (jeżeli odbyli staż na stopień nauczyciela mianowanego w wymiarze, o którym mowa m.in. w art. 9c ust. 1 pkt 2 Karty Nauczyciela w brzmieniu obowiązującym do 31 sierpnia 2022 r. tj. w wymiarze 2 lat i 9 miesięcy).

Do tego okresu wlicza się okresy zatrudnienia w szkole w wymiarze co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć zgodnie z wymaganymi kwalifikacjami.
Nie wlicza się przy tym okresów nieobecności nauczyciela w pracy
trwającej nieprzerwanie dłużej niż 30 dni, z wyjątkiem okresów urlopu wypoczynkowego.

Od 1 września 2022 r. warunkiem nadania nauczycielowi mianowanemu stopnia nauczyciela dyplomowanego jest:

  1. spełnienie wymagań kwalifikacyjnych, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1 oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 i 3 Karty Nauczyciela;
  2. przepracowanie w szkole okresu, o którym mowa w art. 9ca ust. 6 albo 7 KN, a w przypadku nieuzyskania akceptacji komisji kwalifikacyjnej - także okresu, o którym mowa w art. 9g ust. 8 KN;
  3. posiadanie co najmniej bardzo dobrej oceny pracy uzyskanej w ostatnim roku pracy przed złożeniem wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego;
  4. uzyskanie akceptacji komisji kwalifikacyjnej, która na podstawie dokonanej analizy dorobku zawodowego nauczyciela i przeprowadzonej rozmowy sprawdza spełnianie przez nauczyciela wymagań dotyczących realizowania zadań lub podejmowania działań na rzecz oświaty oraz ich efektów, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 9g ust. 10 KN.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2021 r., poz. 1762 ze zm.) - art. 9b ust. 1a.
  • Ustawa z 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r., poz. 1730) - art. 11, art. 12.
 
Powrót do menu Kwadrans dla dyrektora
 
 
Porady Tygodnia - bezpieczeństwo
 
Współpraca ze skonfliktowanymi rodzicami
 

Autor tekstu: Bożena Winczewska, w latach 1995-2007 dyrektor Wydziału Wychowania i Kształcenia Specjalnego Kuratorium Oświaty w Warszawie, specjalista prawa oświatowego

 

Nierzadko po rozstaniu się rodziców konflikt miedzy nimi zaostrza się i zostaje przeniesiony na teren szkoły. Spór rodziców często przejawia się w próbach ingerowania w uprawienia drugiego. Jak w takich trudnych sytuacjach powinien postąpić dyrektor szkoły?

Skonfliktowani rodzice żądają od dyrektora szkoły np. ograniczenia drugiemu kontaktu z dzieckiem, umożliwienia mu odbioru dziecka ze szkoły, albo sprzeciwiają się każdej decyzji podjętej przez drugiego rodzica, np. uczęszczaniu dziecka na dane zajęcia lub uczestniczenia w wycieczce, jeśli tylko drugi rodzic wydał w tych sprawach zgodę.

W przypadku konfliktu rodziców, kwestionowania wzajemnych uprawnień oraz podważania zgodności z prawem działań szkoły w zakresie współpracy z rodzicami, dyrektor szkoły powinien:

  1. zażądać przedstawienia prawomocnego wyroku sądu rozstrzygającego o władzy rodzicielskiej obojga rodziców i o ich kontaktach z dzieckiem. Żądanie będzie tym bardziej uzasadnione, gdy w statucie przedszkola wprowadzony został stosowny zapis odnoszący się do obowiązku przedłożenia dyrektorowi szkoły przez rodziców takich dokumentów, które zmieniają sytuację rodzinną dziecka i wpływają na uprawnienia rodziców w szkole,
  2. ustalić status władzy rodzicielskiej przysługującej każdemu z rodziców,
  3. poinformować nauczycieli o aktualnej sytuacji rodzinnej dzieci w oddziałach, nad którymi powierzył im opiekę i zobowiązać ich do dostosowania do tej sytuacji działań opiekuńczo-wychowawczych oraz współpracy z rodzicami,
  4. respektować zawarte w wyroku postanowienia sądu w kontaktach z rodzicami.

Dzięki podjęciu tych działań może uniknąć niepotrzebnych nieporozumień w kontaktach z rodzicami, utrudniania pracy przedszkola i zaburzania spokoju dziecka w szkole. Dokument przedstawiony przez rodzica zainteresowanego ograniczeniem uprawnień drugiego rodzica w szkole będzie podstawą do uwzględnienia jego żądań, jeśli z treści wyroku sądu wynika, że są zasadne. Jeśli rodzic odmówi okazania prawomocnego wyroku sądu, nie może mieć pretensji do dyrektora szkoły o nieuwzględnienie jego żądań, np. o nieinformowaniu drugiego rodzica o dziecku. Nic nie wskóra także rodzic, który formułuje żądania i zastrzeżenia do pracy szkoły, powołując się na przekazaną informację o rozwodzie. Wszelkie wątpliwości w tym zakresie może rozwiać tylko poznanie treści wyroku sądu. Sama sentencja wyroku może nie być wystarczająca do pełnego rozpoznania woli sądu. Niezbędna jest dokładna analiza orzeczenia ograniczającego prawa rodzicielskie. 

Kwadrans dla dyrektora WAŻNE

Gdy toczy się postępowanie o ograniczenie władzy rodzicielskiej, wówczas do momentu uprawomocnienia się orzeczenia wydanego przez sąd, władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom. Dopóki małżeństwo nie zostanie rozwiązane prawomocnym wyrokiem rozwodowym lub orzeczona separacja i sąd nie rozstrzygnął o sposobie wykonywania władzy rodzicielskiej przez rodziców, przysługuje ona obojgu rodzicom i każde z nich jest obowiązane i uprawnione do jej wykonywania (art. 93 § 1 oraz art. 97 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego).

Podstawa prawna:

  • Ustawa z 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. z 2020 r., poz. 709).
 
Powrót do menu Kwadrans dla dyrektora
 
 
 
Kwadrans dla dyrektora Lista zadań na ten tydzień
 
Tydzień: 12.09.2022 - 18.09.2022
 
 
 
Zadanie Dodaj do kalendarza Dodaj do kalendarza Dodaj do kalendarza

Miesięczne sprawozdania budżetowe

  Office 365

Outlook

Outlook.com

Plan nadzoru pedagogicznego

 Office 365

Outlook Outlook.com

Lista uczniów objętych stypendiami szkolnymi

  Office 365  

Outlook Outlook.com

Otwarcie stażu (awans zawodowy na starych zasadach)

 Office 365

Outlook Outlook.com
 
 
Powrót do menu Kwadrans dla dyrektora
 
 
Kwadrans dla dyrektora Zadania do wykonania
 

12.09.2022

 
 
Miesięczne sprawozdania budżetowe
 

Miesięczne sprawozdania budżetowe Zadanie: należy przekazać miesięczne sprawozdania:

  • Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych,
  • Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych.

Podstawa prawna:

  • rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej - § 18, załączniki nr 8, 19, 40.
  • rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z 15 października 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej - załącznik nr 5.
 
 
 

15.09.2022

 
 
Plan nadzoru pedagogicznego
 

Plan nadzoru pedagogicznego Zadanie: to ostateczny termin na przedstawienie radzie pedagogicznej planu nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2022/2023. Plan nadzoru pedagogicznego zawiera w szczególności:

  • tematykę i terminy przeprowadzania kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki,
  • zakres wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań,
  • plan obserwacji.

Podstawa prawna: rozporządzenie MEN z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2020 r. poz. 1551) - § 23 ust. 1.

 
 
Lista uczniów objętych stypendiami szkolnymi
 

Lista uczniów objętych stypendiami szkolnymi Zadanie: należy ustalić listy uczniów objętych stypendiami szkolnymi. Wniosek o przyznanie stypendium szkolnego składa się do 15 września danego roku szkolnego, a w przypadku:

  • uczniów i słuchaczy szkół, w których zajęcia dydaktyczno-wychowawcze rozpoczynają się w pierwszym, powszednim dniu lutego - do 15 lutego,
  • słuchaczy kolegiów pracowników służb społecznych - do 15 października.

Podstawa prawna: ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1915 ze zm.) - art. 90d, art. 90n ust. 6.

 
 
Otwarcie stażu (awans zawodowy na starych zasadach)
 

Otwarcie stażu (awans zawodowy na starych zasadach) Zadanie: tego dnia upływa termin na rozpoczęcie stażu na wyższy stopień awansu zawodowego w roku szkolnym 2022/2023. Termin ten to 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć w szkole (w nowym roku szkolnym jest to 1 września 2022 r.). Uwaga! Powyższe dotyczy jedynie awansu zawodowego na starych zasadach. Staż w roku szkolnym 2022/2023 mogą rozpocząć jedynie nauczyciele początkujący, którzy na mocy dotychczasowych przepisów uzyskali awans na stopień kontraktowego.

Podstawa prawna: ustawa z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1762 ze zm.) - art. 9d, ustawa z 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1730) - art. 10.

 
 
Powrót do menu Kwadrans dla dyrektora
 
 
 
Kwadrans dla dyrektora Do pobrania
 
Materiały motywacyjne dla dyrektora i nauczycieli
 
 

Mindfulness w szkole

 
 
 
Wzory dokumentów
 
 

Ewidencja i kontrola druków ścisłego zarachowania

Więcej edytowalnych wzorów znajdziesz na WWW

 
 
 
PODCAST: Wrześniowe obowiązki dyrektora szkoły
 
 

Kwadrans dla dyrektora

 
 
Powrót do menu Kwadrans dla dyrektora
 
 
 
Kwadrans dla dyrektora Podsumowanie tygodnia
 
Zapamiętaj w tym tygodniu!
 
 
  • Szkoła jest zobowiązana zapewnić w czasie trwania lekcji religii lub etyki opiekę lub zajęcia wychowawcze uczniom, którzy nie korzystają z nauki religii lub etyki w szkole.
  • W aktualnym stanie prawnym nie ma możliwości prowadzenia dodatkowych godzin języka polskiego klasach łączonych poza oddziałami przygotowawczymi.
  • Program wychowawczo-profilaktyczny uchwalany jest przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną
  • W sytuacji kiedy toczy się postępowanie o ograniczenie władzy rodzicielskiej, to do momentu uprawomocnienia się orzeczenia wydanego przez sąd, władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom.
  • Pracodawca nie ma obowiązku skierowania pracownika na badania lekarskie na jego wniosek.
 
 
Powrót do menu Kwadrans dla dyrektora
 
 
Kwadrans dla dyrektora Tematy w kolejnych tygodniach
 
Co ważnego czeka Cię w przyszłych tygodniach
 
 
  • Mentor - co powinieneś wiedzieć
  • Godziny dostępności dla nauczycieli - odpowiadamy na wątpliwości dyrektorów
  • Jak przygotować się do sporu z pracownikiem w sądzie pracy
  • Przygotowanie szkoły do okresu zimowego
 
 
Powrót do menu Kwadrans dla dyrektora
 
 
Opinie Czytelników
 
 
Co mówią o nas Czytelnicy
 

Newsletter porządkuje i systematyzuje informacje oraz pomaga w planowaniu cotygodniowej i codziennej pracy dyrektora. Przypomina o ważnych datach i działaniach, o których w natłoku codziennych spraw czasami zapominam. Ponadto informuje o ważnych zmianach i aktualizacjach prawa oświatowego. Przygotowane i przysyłane informacje służą dyrekcji oraz administracji szkoły.

Czytelnik, Pan Jan z Radomia

 

Stwierdzam, że takie "ułożenie" porad według terminów i potrzeb dyrektora w danym tygodniu jest świetnym pomysłem działającym na zasadzie "co to ja miałem zrobić w tym tygodniu?". Mając Wasze kalendarium działań - zaglądam i wiem. Super pomysł. Dziękuję. Moim zdaniem jesteście świetni. Pozdrawiam i życzę wszystkiego NAJ.

Czytelniczka

 
 
 
 
Pamiętaj wraz z cotygodniowym wydaniem otrzymasz:
 
 
Kwadrans dla dyrektora Pamiętaj
Wraz z cotygodniowym wydaniem otrzymasz:
 
Kwadrans dla dyrektora Zestaw zadań Dyrektora
Zestaw zadań Dyrektora na bieżący tydzień ze wskazówkami, jak je realizować krok po kroku - przy poniedziałkowej porannej kawie możesz przygotować się do czekających Cię wyzwań.
 
Kwadrans dla dyrektora Temat tygodnia i aktualności
Nie umknie Ci żadna nowelizacja prawa, wprost, na skrzynkę email otrzymasz informację o nowych przepisach
 
Kwadrans dla dyrektora Porady Ekspertów
Nie wiesz, jak postąpić w skomplikowanej sytuacji prawnej? Napisz do naszej Redakcji - otrzymasz odpowiedź grupaoswiata@wip.pl
 
Kwadrans dla dyrektora Telefoniczne pogotowie oświatowe
dyżury telefoniczne, e-czaty (informacje o termiach znajdziesz w aktualnym wydaniu)
 
Kwadrans dla dyrektora Zaproszenia na certyfikowane szkolenia online
To najwygodniejsza forma zdobywania wiedzy i kwalifikacji
 
Kwadrans dla dyrektora Bazę edytowalnych wzorów dokumentów
Dostępnych na stronie KwadransDyrektora.wip.pl
 
 
 
Wiedza i Praktyka sp. z o.o., ul. Łotewska 9A,
03-918 Warszawa, tel.: (22) 518 29 29, e-mail: cok@wip.pl

Numer NIP: 526-19-92-256, Numer KRS: 0000098264 - Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy
w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, Wysokość kapitału zakładowego: 200 000 zł.
Nr rejestrowy BDO: 000008579